Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
Header

Sygehus LillebæltpilPresserumpilNyhederpilEt opkald sparer tid og besvær for patienterne

Et opkald sparer tid og besvær for patienterne

Patienter, der tidligere skulle på sygehuset for at få svar på scanning, får nu svaret over telefonen.

Tekst: Anne-Mette Vargas Johnsen, Sygehus Lillebælt
Foto: Charlotte Dahl, Sygehus Lillebælt


Alice Margrethe Bak skulle have undersøgt, hvordan det gik med hendes KOL, og hvorfor hun havde haft lungebetændelse to gange inden for et halvt år. Derfor fik hun den 7. maj foretaget en CT-scanning af lungerne på Vejle Sygehus. Her opdagede lægerne en lillebitte plet på hendes ene lunge. Den var af den type, som på ingen måde foruroligede, så det blev besluttet, at der skulle holdes øje med den ved kontrolbesøg om seks måneder. Pletten var et tilfældigt fund, som det ikke var nødvendigt at gøre mere ved i første omgang.
 

Telefonkonsultation

Sygeplejerske Eva Hoffmann Pedersen er i gang med en telefonkonsultation.

Tidligere ville 84-årige Alice Margrethe Bak have skullet tage turen fra Gelsted på Fyn til Vejle Sygehus for at få svar og gennemgå en række yderligere undersøgelser. Nu kunne hun nøjes med at tage telefonen, og det var hun godt tilfreds med.
- Jeg kører så fint med flextaxa, så det klager jeg slet ikke over, men for os alle sammen er det jo en dyr historie, hvis jeg skal køres ind for at få at vide, at det ikke er noget. Så når det kan klares på en anden måde, er det meget fint, siger Alice Margrethe Bak.

Mere patientvenligt
Ordningen med at ringe til de patienter, hvor en plet på lungen ikke ser mistænkelig ud, er kun nogle få måneder gammel. Patienterne bliver heller ikke sendt gennem en hel række af undersøgelser, som de blev før: en ny scanning, blodprøver, ekg og skrivning af journal, som alene kunne tage op til en time. De ressourcer og undersøgelser bliver brugt på de patienter, der har noget, der kunne se ud som en tumor.
 

Telefonkonsultation portræt

Berit Nissen, der er forløbskoordinator i Lungepakken, kalder ordningen mere patientvenlig.

Patienterne med noget, der ser ufarligt ud, bliver rykket direkte over til et kontrolbesøg efter for eksempel tre eller seks måneder. Og det slipper de for at tage turen ind til sygehuset for at få at vide.
- Vi ville gerne gøre vores procedure mere patientvenlig og samtidig udnytte ressourcerne bedre, fortæller Berit Nissen, som er sygeplejerske og forløbskoordinator i Lungepakken, som er et såkaldt pakkeforløb, der består af en række undersøgelser.
- Patienterne har fået at vide, at der er fundet en plet, og de bliver lettede, når sygeplejersken ringer og beroliger dem med, at det, der er fundet, ser ufarligt ud, og sygeplejersken kan samtidig svare på spørgsmål. Og så er de glade for, at de ikke skal komme ind fra for eksempel Fanø for at få den samtale, fortæller Berit Nissen, som understreger, at medarbejderne i Lungepakken lægger vægt på, at patienterne altid er velkomne til at få en samtale med en læge inde på sygehuset, hvis de synes, de har mange uafklarede spørgsmål. Det er der ingen patienter, der har gjort brug af endnu.


Siden er sidst opdateret 22-05-2019.
Kontakt: Anna-Esther Nielsen - OUH



Sygehus Lillebælt | Telefon 76 36 20 00 | Send sikker e-mail til Sygehus Lillebælt