Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
Header

Patienterne går selv til operation

Der er ingen grund til at gøre patienterne mere syge, end de reelt er. Derfor må patienterne på Øre, Næse, Hals Afdelingen på Vejle Sygehus nu selv gå fra sengeafdelingen til operationsgangen. Og patienterne elsker det.

 

Øre-næse-hals afdeling

 

Af Mikkel Dybtved-Ntarampa Andersen, mikkel.andersen3@rsyd.dk, Sygehus Lillebælt
Fotos: Charlotte Dahl, Sygehus Lillebælt

 

I langt de fleste tilfælde er der ikke nogen grund til at patienterne på Øre-, Næse-, Halsafdelingen på Vejle Sygehus skal hoppe op i en seng for at blive kørt til deres operation. Derfor kan patienterne nu selv gå fra sengeafdelingen hen til operationsgangen.

- Mange af vores patienter er jo egentligt sunde og raske, så vi tænkte, at vi lige så godt kunne lade dem gå selv, fortæller Rebecca Dæhnfeldt Næsby, der er sygeplejerske på sengeafdelingen.

- Senere har det vist sig, at selv nogle af vores mere syge kræftpatienter også foretrækker at gå selv, så nu får alle lov til at gå, medmindre de faktisk ikke kan, supplerer Julie Sandberg, der er operationssygeplejerske.

Hver dag får otte-ni patienter mulighed for at gå selv. Erfaringerne er rigtigt positive, og undersøgelser blandt patienterne viser, at de er meget glade for tiltaget, fordi de som gående føler sig langt mindre syge, end når de bliver kørt. Samtidig er det også en god adspredelse at bevæge sig, og de bliver mindre nervøse, end hvis de ligger passivt i sengen og venter.

Det er let
En af de glade patienter er Carsten Bach Jensen, der selv tog turen fra sengeafdeling til operationsgang på gåben.

- Der er ingen problemer i det, og afstanden er så kort, at jeg ikke behøvede at kigge på det udleverede kort, siger Carsten Bach Jensen, da han lige er vendt tilbage fra operationsgangen.

Han synes, det nye tiltag er en god idé, blandt andet fordi det er spild af portørernes tid at skulle transportere patienterne det korte stykke vej. Som patient vurderer han, at ressourcerne kan bruges bedre.

Selv om afdelingen har sin helt egen portør, der hurtigt kan bringe en patient frem eller tilbage, er portøren ofte i gang med andre gøremål, og så sparer man ventetid for både patienter og medarbejdere.  Den nye ordning giver portørerne større fleksibilitet i forhold til planlægning af opgaver.

- Når en patient venter på en portør, kan vi ikke gøre klar til den næste patient, og dermed stiger den samlede ventetid, fortæller operationssygeplejerske Julie Sandberg.

Særlig vejvisning til børn
For at hjælpe patienterne, så de ikke ’bliver væk’ på vejen, har afdelingen udarbejdet en lille vejviser med billeder, og der er også blevet malet små pingviner på væggen mellem sengeafdelingen og operationsgangen. Fem pingviner viser på den måde vej for de indlagte børn, der også får lov til at gå det lille stykke fra sengestue til operationsgang. Også for denne målgruppe har erfaringerne været positive.

- Det er en fornuftig måde at skabe en hurtig kontakt til børnene, når de er kommet over til operation, for her kan personalet på operationsgangen lægge ud med at spørge, hvor mange pingviner, der var på vejen, og så fjernes fokus fra utrygheden i forbindelse med operationen, siger sygeplejerskerne.
 


Siden er sidst opdateret 30-05-2017.
Kontakt: Anna-Esther Nielsen - OUH



Sygehus Lillebælt | Telefon 76 36 20 00 | Send sikker e-mail til Sygehus Lillebælt