Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
Header

Undgå spildtid og færre patienter, der udebliver

I Onkologisk Ambulatorium på Vejle Sygehus vil de gerne udnytte deres booking-system mere optimalt, end de gør nu. Afdelingen er de første, som laver forbedringer ud fra principperne i det forbedringssystem, som bliver rullet ud på Sygehus Lillebælt i løbet af de næste tre år.


Af Tine Glindvad Polat, Sygehus Lillebælt kommunikation.


Onkologisk Ambulatorium på Vejle Sygehus har flere hundrede patientbesøg om ugen. Det er et kompliceret puslespil, der skal gå op, fordi hver enkelt kræftpatients forløb er en proces, hvor scanninger, behandling og kontroller, skal passes ind efter hinanden. Hver uge sker der mellem fem og tyve ombookninger, og de akuttider, som egentlig er reserveret til netop akutte ting, bliver brugt som buffer til de patienter, som mangler at få en tid.

- Det er spild for både patienterne og for os. Derfor har vi sat gang i det her forbedringsarbejde, så vi kan udnytte vores ressourcer på bedst mulig måde, fortæller oversygeplejerske på Onkologisk Afdeling, Camilla Havsteen.


Hjælp til e-boks

I løbet af en uge kommer der i gennemsnit 240 patienter i Onkologisk Ambulatorium, som kun har 217 tider til rådighed i deres bookingsystem. Derfor er det afgørende for både deres patienters tilfredshed og for arbejdstilfredsheden, at de får optimeret deres patientbooking. Derfor har de også undersøgt, hvor mange patienter, som ikke dukker op til deres aftaler.

- Det viser sig at mange af vores patienter ikke har set indkaldelsen i deres e-boks. Vi har leget med tanken om at ansætte èn, som kan tilbyde at hjælpe folk med at få koblet sig på, så vi undgår ærgerlige spildte tider. For når en patient udebliver, kan vi ikke nå at ringe og give den til en anden i løbet af så kort tid, fortæller Camilla Havsteen.


Ambitionen er at udradere ombookninger

Afdelingen håber at de vil kunne udradere ombookninger af tider helt, ved at tage højde for de udsving der er i løbet af året ved ferier og helligdage og ved at udarbejde booking-regler, som alle skal følge.
- Vi skal væk fra det ”booking-anarki”, som vi til tider har oplevet. Vi har kigget på, hvor mange tider vi har brug for, og justeret dem efter de forskellige typer af patienter. Vi begynder at arbejde efter vores nye regler i uge 34, og følger så op efter 30, 60 og 90 dage, som vi har lært det af vores Virginia Mason-mentorer, siger Camilla Havsteen.
 

Nøglen til at skabe Patienternes Sygehus, som er Sygehus Lillebælts erklærede mål, ligger i hele tiden at arbejde med forbedringer, som er til gavn for patienterne. Inspirationen, metodikkerne og værktøjerne henter Sygehus Lillebælt inspiration i ”from over there”. Det amerikanske hospital Virginia Mason i Seattle har på 14 år udviklet sig fra at ligge i bunden til at ligge helt i toppen af det amerikanske sundhedsvæsen.
 


Siden er sidst opdateret 12-08-2015.
Kontakt: Anna-Esther Nielsen - OUH



Sygehus Lillebælt | Telefon 76 36 20 00 | Send sikker e-mail til Sygehus Lillebælt