Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
Header

Tid og omsorg er en hjertesag for Hanne

Der bliver puslet om patienterne på Hjertemedicinsk sengeafdeling i Vejle. Det sørger servicemedarbejder Hanne Røjkjær for, når hun kommer rundt med sin kræsevogn både formiddag og eftermiddag og tilbyder patienterne lækkerier. Det er både patienter og personale rigtig glade for.
 

Af Tine Glindvad Polat og Charlotte Dahl (foto) Sygehus Lillebælt kommunikation.


Hanne Røjkjær Hjertemed VS

Det er torsdag formiddag og Hanne Røjkjær har lige startet dagens første tur rundtur til sine patienter på Hjertemedicinsk Sengeafdeling i Vejle. På vognen har hun fristende lækkerier med: Jordbær dyppet i mørk chokolade, citronfromage i små portionsanretninger, friske hindbær og kold tranebærsaft, kaffe, te og chokolade.

Inde på stue 10 ligger Susan Mathiesen og Tove Torp, som ikke har så meget lyst til at spise noget fra vognen. Men nogle nødder kunne godt bruges. Fluks suser Hanne afsted for at hente dem. Og imens roser patienterne hende til skyerne.

- Hun er en ener. Hun ser mennesket og har en humoristisk tilgang, og når vi snakker med Hanne, så er det om alt muligt andet end sygdom. Dét at få den her slags omsorg gør, at man føler sig mindre alene og at man er betydningsfuld, siger Susan Mathiesen.

Tryller mad i patienterne

Det var afdelingssygeplejerske Mette Sloth Brun som spottede, at Hanne Røjkjær var et naturtalent til at nusse om og servicere både patienter og personale. Hanne var fast tilknyttet afdelingen som rengøringsmedarbejder, men hun kunne ikke lade være med lige at servere en kop kaffe til en kaffetørstig patient, lige tage en bakke med ud eller hjælpe med at flytte en seng.

- Hanne har en fantastisk menneskelig forståelse, og hun træder til dér, hvor vi ikke slår til. Når vi har susende travlt, er hun dén, der lige svinger en ekstra kop kaffe ind til en pårørende, der sidder ved en døende patient og hun styrer buffeten i vores spisestue og får på magisk vis tryllet mad i selv de mest småtspisende patienter, fortæller Mette Sloth Brun.

Hanne Røjkjær Hjertemed Vejle Chokolade
" Hun er guld værd" siger patient Stig Sørensen. Så snart du møder hende, så får hun fremtryllet lige det, man har lyst til at spise.

Spotter den dryppende vandhane

Hanne arbejder tæt sammen med køkkenet, og sørger for at variere de mellemmåltider, hun serverer for patienterne to gange om dagen. Det kan være alt fra smoothies, boller med pålæg, ostemadder, nødder, kiks og knækbrød, frugt og sødt. Hanne Røjkjær har også ansvaret for frokostbuffeten i afdelingens hyggelige spisestue.

Imellem runderne med kræsevognen og frokostbuffeten tager Hanne sig af at ligge linned på plads, vaske senge af og ordne skyllerummet. Det er også Hanne der har kontakterne i orden, hvis kaffemaskinen er gået i stykker eller der er en vandhane, der drypper.

Hanne giver et frirum

Hanne Røjkjær har fået viden om kost, ernæring og diabetes, men ellers har hun ikke noget viden om hverken pleje eller behandling, og dét er faktisk også en fordel for patienterne, for så har de et frirum, når Hanne kommer ind. Hun er ’ufarlig’ at snakke med, man kan lette sit hjerte og snakke om løst og fast.
Hanne Røjkjær er oprindeligt uddannet i detailbranchen men har arbejdet i hotelbranchen i 17 år, så dét med at yde god service og have øje for patientperspektivet ligger til hende.

- Jeg elsker mit arbejde. Det er så stor en glæde at give patienterne lige dét, de har lyst til. Jeg er her hver dag fra 7-15 og er en gennemgående person, som patienterne genkender og er tryg ved. Jeg kender deres navne og ved, hvad de gerne vil have at spise, fortæller Hanne Røjkjær.

Fuld service for patienterne

Godt nok har afdelingen en sygeplejerske mindre, til gengæld får de fuld service til patienterne og en stor aflastning for personalet, som ikke skal have dårlig samvittighed, når de ikke når at sludre med patienten eller yde en ekstra service. Det klarer Hanne.

- Jeg kan kun anbefale, at have en serviceperson som Hanne. Det giver både patienter og personale en kæmpeværdi, understreger Mette Slot Bruhn.


Siden er sidst opdateret 30-06-2015.
Kontakt: Anna-Esther Nielsen - OUH



Sygehus Lillebælt | Telefon 76 36 20 00 | Send sikker e-mail til Sygehus Lillebælt